Turbonun Tarihi
Turbonun tarihi içten yanmalı motorlarınki kadar eskiye dayanır. 1885 ve 1886 yıllarında Gotlieb Daimler ve Rudolf Diesel yanan havayı sıkıştırarak motorun gücünü arttırmanın ve yakıt tüketimini azaltmanın yollarını aradılar. 1925’de İsveçli mühendis Alfred Büchi egzoz gazı turbo şarjında başarılı olan ilk kişi oldu ve %40 daha fazla güç elde etti. Bu, otomotiv endüstrisinde turbonun kademeli tanınmasının başlangıcı oldu.
İlk turbo uygulamaları gemi motorları gibi çok büyük motorlarla sınırlıydı. Otomotiv endüstrisinde turbo kullanımı kamyonlarla başladı. 1938’de kamyonlar için ilk turbo şarjlı motor ‘Swiss Machine Works Saurer ‘ tarafından yapıldı.
Chevrolet Corvair Monza ve Oldsmobile Jetfire ilk turbo destekli yolcu arabalarıdır. Amerika piyasasına ilk çıkışları 1962/63 yılıdır. Maksimum teknik giderlerine rağmen düşük güvenilirlikleri yüzünden piyasadan çabucak silindiler. 1973deki ilk petrol krizinden sonra turbo ticari dizel uygulamalarda daha çok rağbet görmeye başladı. O zamana kadar turboların yüksek yatırım maliyetlerini sınırlı olan yakıt tasarrufları karşıladı. 1980’lerin sonlarındaki zorunlu emisyon düzenlemeleri turbo şarjlı kamyon motorlarının sayısının artmasına neden oldu.
Yolcu arabalarında turbo kullanımının gerçek dönüm noktası Mercedes’in 1978 yılında piyasaya çıkardığı ilk turbo dizel motorlu araç olan Mercedes-Benz 300 SD ile oldu. Onu 1981 yılında VW Golf Turbodizel takip etti. Turbonun kullanımıyla dizel motor yolcu arabalarının verimliliği arttırıldı, neredeyse benzinli araçlardaki sürülebilirliğe ulaştı ayrıca emisyon oranları ciddi şekilde düştü.
Bugün, turbolu benzinli motorlar temelde performans açısından değil, düşük yakıt tüketimleri dolayısıyla daha az karbondioksit çıkarmalı sayesinde azalan çevre kirliliği açısından değerlendiriliyorlar. Günümüzde, egzoz gaz enerjili turbo kullanımının temel nedeni yakıt tüketimini ve zehirli gaz çıkışını azaltıyor olmasıdır.